[1v1 ARENA] Kart(a/or) finns på en spelserver men inte den andra..

Home Forums Counter-Strike Source/Global Offensive Suggestions [1v1 ARENA] Kart(a/or) finns på en spelserver men inte den andra..

This topic contains 10 replies, has 5 voices, and was last updated by  snarcus 2 weeks, 2 days ago. This post has been viewed 314 times

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #17637

    snarcus
    Member
    • Topics started: 4
    • Replies: 15
    • Total posts: 19
    • PM user

    Hej!

     

    Snarcus nickar jag och brukar spela på arena 1v1 arena#4! Ibland har det hänt att jag kikar in på andra servrar utav samma typ hostade utav er, till exempel #8 och #19. Jag har upptäckt att dessa servrar får mer kärlek än den server jag spelar på.. Tyvärr! am_caribbean till exempel, denna hittar jag på #8 men inte #4, varför? En annan sak jag alltid har undrat är varför dem är sammankopplade när det kommer till 1v1 rating men inte gameME? Hade varit soft ifall dem hanterades enskilt, det vill säga att jag kunde gå in på #8 för att spela mindre seriöst och #4 när jag är bäst i världen.. att ha #8 som uppvärmingsserver med andra ord!

     

     

    // Snarcus

    • This topic was modified 2 weeks, 2 days ago by  snarcus.

    världens coolaste grabb

    #17644

    FreakshoW
    Moderator
    • Topics started: 6
    • Replies: 340
    • Total posts: 346
    • PM user

    När det gäller maps är det så att vi märkte att det skiljer tydligt vilka maps som spelas och inte på de olika arena servrarna. Med den informationen som bas så har vi prövat att ta bort mapsen separat på olika servrar för att förbättra mappoolen på varje enskild server så att mappoolen på t ex #19 (arena #3) inte ska påverkas så stark av att det är fler spelare på #4 (arena #1).

    När det gäller sammankoppling så kan jag inte ge några svar alls tyvärr, där är det nog skippy som måste ge svaren.

    ~ Admin responsible / Senior administrator responsible / Game server rules ~
    ~ Steam: http://steamcommunity.com/id/Lodbroke/ ~
    ~ Contact Email: FreakshoW@surfburken.se ~
    #17645

    SkippY
    Moderator
    • Topics started: 26
    • Replies: 492
    • Total posts: 518
    • PM user

    Hej!

    Gällande mapsen är det som Freakshow beskriver. Vi kan såklart se över detta.

    Gällande ratingen så har det blivit såhär efterhand bara, ingen direkt anledning. Vi hade väldigt mycket arena spelare och har därför utökat med fler och ser alla som en spelserver. Vi kan såklart ändra på detta och göra server #21 till enskild rating. (Den har minst spelare som det ser ut för tillfället och därför lägligt att göra denna ändring på denna spelserver).

    Då kommer alltså #4 + #8 + #19 ha gemensam ranking. #20 har egen ranking sedan innan då det är HS-ONLY. Sedan blir #21 ändrad och får egen ranking. Vad tycker du om detta?

    SURFBURKEN Founder
    Email: jonatan.andersson@surfburken.se
    Steam profile: http://steamcommunity.com/id/SkippYftw/

    #17646

    snarcus
    Member
    • Topics started: 4
    • Replies: 15
    • Total posts: 19
    • PM user

    Kan absolut fungera, om inte annat får ni en klarare bild utav hur enskild rating på servrar fungerar. Det är ju egentligen ingen större grej med gemensam, tycker bara att det är lustigt när man kör dubbla rankingsystem och hanterar dem båda på olika sätt.

    1v1 rating = globalt (samtliga servrar)

    gameME = enskilt (var server för sig)

     

    Jag har över 300 timmar spenderade på #4, jag har svårt att tro på att jag kommer spela på #21 istället för denna server där jag har skapat ett band med de flesta spelarna. Nya spelare och troligen gamla spelare kommer dock se detta som ett + och kanske hellre spela på en server där man har större förutsättningar att skapa sig ett namn när det kommer till ranking på servern.

    Det är ju lite splittrat när det kommer till dessa system, många prioriterar gameME (position på servern, den som syns vid connect m.m) men det finns även folk som prioriterar 1v1 ranking (points, syns när man dödar/dör). Jag bryr bryr mig om båda systemen trots att gameME egentligen är det som betyder något i slutändan.

     

    En fråga förresten, när ni nollställer rankingen – Nollställer ni då både gameME och 1v1 elo eller endast gameME?

     

    // Snarcus

    världens coolaste grabb

    #17649

    SkippY
    Moderator
    • Topics started: 26
    • Replies: 492
    • Total posts: 518
    • PM user

    Okej! Vi tar till oss.
    Ska se till att lösa något bra! 🙂

    Vid årsskiftet nollställs både gameME och elo.  Så kanske är en idé att göra sådana här ändringar vid årsskiftet?

    Då finns det ju bättre möjlighet för enskild rating på varje arena spelserver.

    Vet inte vad andra tycker då vi aldrig haft detta ämnet uppe riktigt.

    SURFBURKEN Founder
    Email: jonatan.andersson@surfburken.se
    Steam profile: http://steamcommunity.com/id/SkippYftw/

    #17650

    SiouX
    Server Admin
    • Topics started: 4
    • Replies: 51
    • Total posts: 55
    • PM user

    Håller med snarcus om att all statistik ska hållas på olika servrar. Om man är högrankad så är det helt omöjligt att gå upp eller ligga +-0 när det bara är nya spelare, eller spelare vid 1500 elo, till exempel när man spelar dagtid.

    SG>ALL

    #17653

    R!P
    Senior Admin
    • Topics started: 12
    • Replies: 197
    • Total posts: 209
    • PM user

    Tycker vi ska fortsätta köra de största servrarna på samma ratings (#4 och #8) då folk som inte kommer på ena servern oftast väljer den andra. Och från vad jag kan minnas så startade vi #8 för länge sen med syftet att avlasta #4 (de ansvariga som var med på den tiden när #8 startade får gärna rätta mig om jag har fel).

    Jag tycker att de största servrarna som nästan alltid är fulla ska köras på samma ratings och scores medans de mindre populerade Arenaservrarna kan ha enskilda poäng. För hade man kört enskilda poäng på alla våra servrar hade det med största sannolikhet blivit långa köer för att ta sig in på den servern man spelat mest på vilket förmodligen hade resulterat i att folk lämnar våra servar då de inte orkar sitta o klicka “join” i en halvtimme.

    @SB R!P

    #19203

    SkippY
    Moderator
    • Topics started: 26
    • Replies: 492
    • Total posts: 518
    • PM user

    Återkoppling.

    Nu kör #4 + #8 gemensam arena rating.
    Nu kör #19 + #21 gemensam arena rating.

    GameMe rank är fortfarande enskild för varje spelserver.

    Arena rating samt GameMe är nollställt som vi brukar göra vid årsskiften.

    God fortsättning!

    SURFBURKEN Founder
    Email: jonatan.andersson@surfburken.se
    Steam profile: http://steamcommunity.com/id/SkippYftw/

    #19216

    snarcus
    Member
    • Topics started: 4
    • Replies: 15
    • Total posts: 19
    • PM user

    Grymt! #19 och #21 är hs only? Hur förhåller sig #19 till de övriga servrarna, är denna ensam? Hur som så diggar jag ändringen! Jag är dock fortfarande inget stort fan utav systemet, dvs att ha 2.. till och med 3 rankingsystem (gameME, gametracker och multi 1v1). För min del hade det räckt med gameME, fast jag tycker ändå att multi 1v1 är bättre byggt för arena då du har en global rating och en för varje typ utav runda. Med dessa stats kan man göra mycket, till exempel presentera vilken spelare som gjorde bäst ifrån sig på knivrundor under året.

    Vad jag kan tycka att man bör göra är att skippa att visa denna rating på servern, det vill säga halvt inaktivera systemet. Man fortsätter spara allt i databasen men använder den inte till annat än.. ja, ifall det är en grej att göra som jag skrev ovan och presentera en top10 på kniv under året.

    Fast, det har ju trots allt fungerat bra i alla år ni som surfburken har haft sina arena servrar. Det kanske är ett vinnande koncept och spelarna förväntar sig att detta är en grej. Jag menar, denna ändring gör det i varje fall för mig till något som faktiskt fungerar. Det var lite knasigt innan där alla servrar hade delad rating i multi1v1 men individuell i gameME vilket gjorde det i princip omöjligt att ligga 1’a i båda rankingsystem.

    En annan sak när vi pratar om ämnet, har ni gjort så att fuskare försvinner ifrån multi 1v1 rankingen när de blir bannade? gameME har en sådan funktion vet jag.. Detta är något man bör fixa ifall man väljer att fortsätta köra med detta system.

     

    En fråga angående nollställningen också, varför kommer det sig att man endast nollställer rating men behåller stats? Vi har kvar våra kills, dvs statistiken om hur bra vi har skjutit. Jag personligen tycker att man bör nollställa även detta då man nollställer rating, men det finns med säkerhet folk som tänker annorlunda.. Jag vill mest bara veta hur ni ser på det hela, varför ni väljer att endast nollställa ranking men behåller personliga stats (k/d, kills, deaths, hs ratio, accuracy osv).

     

     

    Ledsen för rörigt inlägg, skyller på att jag är nyvaken och trött!

    God fortsättning

    // Snarcus

    världens coolaste grabb

    #19224

    SkippY
    Moderator
    • Topics started: 26
    • Replies: 492
    • Total posts: 518
    • PM user

    #4 och #8 är ju på samma databas som tidigare med gemensam rating.
    #19 och 21 är på en ny databas med gemensam rating.
    #20 är HS-ONLY på en helt egen arena rating. (Den enda renodlade HS-ONLY arena spelservern vi har).

    Så kortfattat är ju #4, #8, #19 och #21 likadana förutom att vi nu separerat arena ratingen efter önskemål. (#4+#8 och #19+#21)

    De enda ranking/rating systemen vi egentligen bryr oss om skulle jag vilja säga är GameMe i första hand sen är det ju andra hand saker som till exempel arena som har ett eget inbyggt rating system som inte är beroende av GameMe eller något annat. Det är väl lite individuellt vad spelarna kollar men jag själv föredrar ju att kolla det inbyggda rating systemet som finns i arena upplägget.

    Gametracker använder vi i förstahand för att spelservrarna ska synas och spelserver ranking egentligen. Där är ju även en typ av ranking för spelare också som egentligen bara är överflödigt och har inte de fördelar som till exempel GameMe har. De flesta spelservrar som finns i världen finns ju också på Gametracker, så det är ju bra “marknadsföring” om man har så många spelservrar som vi har.

    Gällande GameMe poäng nollställningen så har detta blivit en rutin som följt med sen vi börja använda detta för 2-3 år sedan, så blir lite svårt att ändra på detta nu. Det är faktiskt ingen tidigare som påpekat detta så jag antar att folk faktiskt vill ha kvar sina kills och så. Jag ser ju mer att det ger nya spelare en större chans att klättra på listan när det gäller poängen. Jag själv älskar ju statistik så jag själv tycker det är synd att även nollställa resterande grejer.

    När det gäller fuskare så tar vi bort dem manuellt i arena ratingen. I nuläget finns ingen lösning att ordna så detta blir automatiskt utan vi tar bort efter hand när folk rapporterar dessa ärenden.

    Hoppas det är svar på allt annars får du fråga mer! 🙂

    SURFBURKEN Founder
    Email: jonatan.andersson@surfburken.se
    Steam profile: http://steamcommunity.com/id/SkippYftw/

    #19230

    snarcus
    Member
    • Topics started: 4
    • Replies: 15
    • Total posts: 19
    • PM user

    Bra svar på en mindre bra kommentar, det tackar vi för! Förstår hur ni/du tänker och håller med på de flesta punkterna 🙂  Kul förresten att du kommer ihåg tråden och väljer att lyfta den igen nu när den blivit relevant. Visar på att du/ni har ett bra driv, uppskattas!

     

    // Snarcus

    världens coolaste grabb

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You must be logged in to reply to this topic.